Underhållsplaner

Den årliga besiktningen görs i förebyggande syfte för att upptäcka kommande behov av underhållsåtgärder och för att säkerställa att fastighetens värde bibehålls. Investeringarna är uppskattade och baserade på erfarenhetsvärden. Om kostnaderna är baserade på anbud anges detta separat. I de fall fortsatt detaljstudie och utvärdering rekommenderas, har detta angetts separat. I underhållsplaneringen av vårt fastighetsunderhåll, skiljer vi på löpande "felavhjälpande underhåll", dvs när något oväntat sker, och "planerat underhållet" dvs när något börjar närma sig sin livslängd och planeras att bytas ut. Det finns en naturlig svårighet att planera det oförutsedda. Därför är det i huvudsak det "planerade underhållet" som omfattas av denna Underhållsplan. Syftet med detta proaktiva synsätt är att minska det oförutsedda till förmån för det planerade underhållet. Detta reducerar kostnader och minskar störningar.

Eftersom underhållsplanen är ett levande dokument rekommenderar vi löpande uppdatering och justering av planen. Besiktning skall följa uppdelning enligt AFF12 Se bilaga 1 - Aff.koder.

Lägenhetsbesiktning

Målsättningen är att, om inget direkt behov föreligger ex avflyttning ombyggnad, genomföra enbesiktning av lägenheter vart annat år. Detta dokumenteras separat och arkiveras samman med denna underhållsplan. Ev åtgärder som åligger Brf noteras i denna plan. Övrigt skall åtgärdas av respektive medlem enligt gränsdragning i stadgarna.

Föreningen består av 10 lägenheter fördelade på 3 huskroppar. 16 st parkeringar med motorvärmare samt 1 plats för el/elhybridladdning.

• 2-3 rok 3 st
  • 3-5 rok 4 st
  • 5 rok 3 st

Ytor

Boa 1209m2 - Atemp /BTA 1434 m2. Atemp utgör den totala ytan i fastigheten som värms upp till +10°C eller högre. Hos oss är alla ytor i fastigheterna uppvärmda till +10°C eller högre.

El / Energi

Energiförbrukning (el) för värme och varmvatten redovisas i kWh/m2 och år. Vi har valt att använda kWh/m2 utifrån BTA som är 1434m2 då  alla ytor värms till 10°C eller mer. Förbrukningen nedan är den verkliga förbrukningen där hänsyn inte är taget till kallare eller varmare vintrar, s.k. Normalårskompensering. Eftersom varmvattenförbrukningen är relativt konstant och inte väderberoende, så är det endast överskjutande del som är väderberoende. Vår uppfattning är att vi har ca 30% varmvattenandel, dvs 70% av energianvändningen är beroende av variationer av utomhustemperaturen.