Stadgar

Nya stadgar för Bostadsrättsföreningen Viggby Park antagna 25 maj 2024.

Varför moderniserar vi våra stadgar?

1. Lagstiftningen och juridiska förutsättningar för bostadsrättsföreningar förändras över tid. Genom att ha moderna stadgar kan föreningen se till att dess verksamhet och styrelse följer de senaste lagarna och reglerna.
  2. Moderna stadgar som bygger på Borätternas normalstadgar, är utformade för att vara mer flexibla och anpassningsbara till våra behov och förändringar i omvärlden.
  3. Genom att uppdatera stadgarna kan föreningen klargöra och tydliggöra medlemmarnas rättigheter och skyldigheter tydligare, samt föreningens struktur och funktion. Detta kan bidra till att undvika missförstånd och konflikter inom föreningen.
  4. Med moderna stadgar kan föreningen införliva nya bestämmelser och riktlinjer som är relevanta för dagens samhälle och medlemmarnas behov. Det kan inkludera regler om hållbarhet, digitalisering, gemensamma faciliteter och liknande.
  5. En bostadsrättsförening med moderna stadgar kan vara mer attraktiv för potentiella köpare och nya medlemmar. Det kan signalera att föreningen är välskött, uppdaterad och har en framåtblickande inställning.
  6. Moderna stadgar kan bidra till att effektivisera föreningens förvaltning och administration genom att tydliggöra ansvarsområden, beslutsmekanismer och rutiner för hantering av olika frågor.

Sammanfattningsvis kan moderna stadgar hjälpa oss i Viggbypark att vara mer anpassningsbar, transparent och effektiv i sin verksamhet, vilket kan gynna både föreningens medlemmar och dess långsiktiga hållbarhet.